Medlemmar: Nya / Avslut / Ändring arbetsgivare

Uppdaterad

NY MEDLEM

  1. Intresseanmälan görs på Skyrevs hemsida i formulär som går rakt in i medlemsregistret som icke medlem. 

  2. Intresseanmälningar leder till bekräftelse på skärmen samt via mejl (automatiskt)

  3. Intresseanmälningar registreras i systemet med status "01. Medlemsavgift - Ny medlem" och "02. Serviceavgift - Ny medlem"
    OBS! kontrollera att vi har en korrekt adress till medlemmen (ej fakturaadressen), kolla annars mot SYNA.

  4. Varje månad runt den 10e skickar vi listan med nya medlemmar till ordförande via we transfer. Uppgift finns. 

  5. Hämta filen från kundrapporter. Flytta fram kolumn AN (Befattning) och AV (Åberopande av kommunala uppdrag) så att den ligger först och rensa lite överflödiga, tomma fält (t.ex. titel, fax, adress 2 om tom osv.)

  6. Meddela ordförande när vi skickat filen. Meddela henne även om det inte finns några ansökningar. 

  7. Beslut om medlemskap tas av styrelsen. Ordförande har delegation att sköta dessa löpande. Delegation sparas i kdata.

  8. Godkända medlemmar:

  • Vi kodar om medlemsposten till Aktiv
  • Sätter Kategori: Arbetar på de 4 stora (KPMG, PwC, EY, Deloitte))
  • Observera att EY har en fakturaadress och referens som alla nya medlemmar skall ha. Finns under avsnittet "Särskillda faktura-mejladresser för PwC, EY, KPMG och Stockholms stad(E-fakurastudsar och krediter)". 
  • Kontrollera att avgifterna är korrekt. Mellan 1 maj och årsfaktureringen i oktober så skall dom inte ha icke löpande avgift 01+02 Ny medlem.
    Obs! Medlemmar utanför EU skall ej ha moms!
  • Registrera e-faktura på medlemmarna redan i detta steg.
  • Skicka välkomstmejl (mall finns)
    OBS: Nya medlemmar som inkommer mellan 1 maj och årsfaktureringen i oktober skall vi endast maila välkomstbrev till.
    Årsfaktureringen går ut i början/mitten av oktober.

SKYREV har brutet medlemskapsår.



AVSLUTA MEDLEMMAR

Om ett företag meddelar att medlemmen slutat hos dem så ska vi försöka skicka faktura privat till medlemmen. Sök upp dem i SYNA på personnumret. Om medlemmen har en certifiering så skall denna vara kvar då vissa kan fortsätta jobba. Om vi skall fakturera om så använder icke löpande avgifter 13a+14 (eller senior 13b) erbjudande om medlemskap. Dessa har en egen produktion med egen text och påminns inte.

Om du avslutar en medlem som själv hör av sig som har en certifiering så skall denna tas bort och "återkallas". Medlemmen skall därför meddelas och kategorin skall sättas som avregistrerad. 

Certifierade
Om en medlem inaktiveras eller avslutas så avslutas även eventuell certifiering. Om medlemmen kommer tillbaks efter relativt kort tid, (ett par veckor eller månader) så kan vi aktivera på certifieringen igen om datumen fortfarande gäller. Om det gått längre tid så måste medlemmen ansöka om att återfå certifiering. Läs mer under certifiering.

Om en medlem slutar jobba med kommunal revision men fortfarande är certifierad och vill vara kvar så är detta ok.

Seniormedlemskap
Om någon går i pension så kan dom begära att få seniormedlemskap på halva medlemsavgiften. Då dessa inte jobbar så skall dessa ej debiteras någon serviceavgift och moms.


Ändring av arbetsgivare

Vi avslutar inte medlemmar när arbetsgivare hör av sig om att dom slutat. Vi tar bort fakturamottagare och uppgifter (glöm inte E-faktura) och uppdaterar privat adress mot SYNA. 

Om faktura gått ut och är obetald: Lägg på avgifterna "Erbjudande om medlemskap". Glöm inte motsvarande serviceavgift på ordinarie medlemmar. 

Om det är mitt på året så gör vi inget mer. Dom får fakturor vid nästa årsfakturering. 

warning Warning.