Frågor från medlemmar och info om kort
FRÅGOR
Frågor kort och årsmärken:
Mitt kort är slitet, kan jag beställa ett nytt?
Svar: Det går bra, men medlemmen behöver skicka bild på sitt sönderklippta kort innan vi skickar ut det nya kortet. Lägg ärendet på vänta så länge (tänkt på att det tar några veckor.)
Felaktigt dubbla årsmärken
Om en medlem har fått 2 årsmärken av misstag så kräver vi inte tillbaks det.
Medlem som vill reklamera kort/årsmärke
Läs mer här: Rutinbeskrivningar/ reklamationer/ ärendehantering | FAQ - Föreningshuset Sedab AB
Rek. brev
Vissa medlemmar och Internationella ICOM vill att vi skall skicka kort och märken med rekommenderat, men Lovisa har bekräftat att vi inte ska göra det. Endast vanliga brev. Vi har inte möjlighet att skicka det som rekommenderat.
Frågor om medlemskap:
Avslut medlemskap
Fråga om medlemmen vill pausa medlemskapet (inaktivering) ett år eller avsluta helt. Vid avslut lägg medlem som borttagen om hen inte betalat. Om hen betalt, lägg på avgift "Avslut vid årsskiftet".
Om medlemmen vill pausa, lägg på avgift "Inaktivering vid årsskiftet (Och paus under 202X)
Ändring av medlemstyp
Institutioner: Organisationer inom t ex en kommun ändras ganska ofta, så att det blir väldigt krångligt om man ska söka nytt medlemskap för sådana ändringar. Det viktigaste är väl att de känner sig hemma i att de kan betala fakturan så som den är utställd, och att de institutioner som behöver vara medlemmar är det. Det går bra att ändra institution samt institutionsnamn om det känns logiskt. Kan behöva beställas nya kort, men då behöver gamla klippas och bild skickas in.
Individuella medlemskap: Anställningsbevis eller intyg på studier skall kunna skickas på begäran. Dock brukar vi inte behöva begära detta. Lovisa svarar:
"Vi begär inte in det aktivt, men ibland skickar de in ”av sig själva”. Vi har helt enkelt utgått ifrån att vi kan lita på folk. Museibranschen i Sverige är dessutom så liten att det lätt skulle bli pinsamt att ljuga. "
Medlem/institution som önskar uppgradera sitt medlemskap men som betalt redan för gamla medlemskapet
Lägg nya medlemskapet löpande + icke löpande avgift för ny faktura.
Lägg till tillgodoavgiften "97. Tidigare inbetalning vid ändring av medlemstyp" som finns med i produktionen för nya fakturor.
Låt utskicksdatum ligga kvar.
Sätt kategori för beställda kort+årsmärken.
Skriv i noteringen att dom ändrat medlemskap och att extra kort och märken skickas vid mottagen betalning.
Kan behöva sätta bevakning på detta när vi tagit emot korten då det kanske inte synkar med betalningen.
Glöm inte att lägga in kortbeställningen i uppgiften!
Student som blir ordinarie medlem
Om en student skall ändras till ordinarie så kan vi göra det, även om hen "mellanlandar" i ett jobb som inte har direkt anknytning till museer. Fråga däremot vad personens yrkestitel är och var hen jobbar. Beställ även ett nytt kort.
Debitera mellanskillnaden med avgift 26 om det är under pågående år t.o.m. augusti.
Jag har bytt arbetsgivare och jobbar inte längre på museum. Kan jag fortsätta vara medlem?
Medlemmar måste vara aktiva inom branschen, annars får dom inte vara medlemmar. Om pågående period är betald, sätt avgift "avslut vid årsskiftet" på medlemmen.
Vid frågetecken fråga medlemsansvarig
Medlemmar som inte längre är behöriga
Studentmedlemmar som inte längre läser musee-relaterade ämnen kan inte längre vara medlem. Gäller även om dom var ordinarie medlemmar tidigare.
Byte från annan förening till Svenska ICOM
Om någon vill t.ex. byta från Norska ICOM till Svenska så måste dem gå ur och söka på nytt i Svenska ICOM.
Kan jag vara pensionärsmedlem även om jag är förtidspensionerad?
Pensionsåldern har ju ändrats och är inte längre 65, likväl som att folk kan gå i pension tidigare etc. Jag tänker att vi bör ha principen att ”om personen anmäler att hen gått i pension så får vi tro på det”. Om det museum hon ska besöka inte godtar hennes ålder som pensionär, är det väldigt lite vi kan göra åt det.