Reklamationer kort och årsmärken

Uppdaterad

Reklamation endast märke

Om en medlem reklamerar ett märke gör du enl följande:

  • Skriv notering på medlemmen "202XXXXX Reklamation årsmärke på grund av XXX. Tidigare märke skickat 202XXXXX. XX/FH" 
  • Ta bort datum under "Årsmärke - skickat datum" och fyller i kategori "Utskick årsmärke (veckorutin)" så går märket ut vid nästa produktion. 

Obs! Om du skall skicka märket direkt så behöver du inte fylla i kategorin för veckorutin, utan då fyller du i dagens datum bara efter att ha flyttat ut gamla datumet till noteringsfältet. Kolla med Malin så att inte krockar med veckorutin. Ta betalt enl nedan.

Reklamation kort eller kort+årsmärke

Om en medlem reklamerar ett kort gör du enl följande:

  1. Gör en tydlig notering om beställningen på medlemmen. Ta även med antal. Fråga och notera om dom även skall ha årsmärke. Exempel notering: "202XXXXX Reklamation kort + årsmärke på grund av XXX. Tidigare märke skickat 202XXXXX. XX/FH".
    Om du misstänker missbruk pga många reklamationer av kort eller märken, fråga medlemsansvarig.
  2. Sätt kategori "Kort finns hos Kansli" med valet aktuella valet "Beställt …". 
  3. Gå in under uppgifter i outlook under medlem och leta upp uppgiften "ICOM skicka kort" som kommer varje fredag. Skriv in beställningen enl följande: "Medlemsnummer - Namn/Institutionsnamn (typ av medlemskap), antal kort". Se tidigare beställningar. 
  4. Vi kontaktar Paris varje fredag med nya beställningar. Tar normalt 2 veckor att få dem (problem att få ut beställningar under  2024-2025, då det tagit lång tid).
    Använd mallarna för kortbeställningarna som ligger här: Kdata - Dokument\K8105 Svenska ICOM\Produktioner\Mallar
    Listan sparas i produktion under kortbeställningar. 
  5. När nya korten kommer går vi in på respektive medlem och registrerar enl följande:
    Kolla om medlemmen har betalat.
    5a. Om medlemmen ej betalat sätter du "Kort finns hos kansli" på kategorin med samma namn och gör en notering om att den ankommit samt antal. Om fler kort, sätt ihop dem med snodd. Förvaras i vita asken bland ICOMs material.
    5b. Om medlemmen betalat så printar du en etikett och noterar att den kommit och att du skickar den. Kontrollera ifall katergori "Skicka märke (veckorutin)" finns på medlemmen. Då skickas den istället under veckorutin. Registrera enl ovan istället.

    Obs! Om medlemmen har beställt ett nytt kort för att det gamla är slitet, så behöver medlemmen inkomma med en bild på sönderklippt kort innan vi skickar ut det nya. Bör framgå i noteringarna på medlemmen. Registrera att kortet finns hos kansliet så länge. 
  6. Ligger flera olika brev i deras låda i lagret. Välj brev om nytt kort. Om det är slut så ligger det i kdata under skickat. 
  7. Ta betalt enl nedan. 

Vid utskick av kort och/eller årsmärke ta betalt:
61111 Startkostnad
60161 Utskick årsmärke = Antal brev vi skickar ut inte antal märken. (Brev ingår i denna)
71011 FH. Kuvert C5.
63011 Porto 1:a klass 50g
63511 Porto utland 50g

warning Created with Sketch.